Zamknij
REKLAMA

Wakacje - co jeśli się nie udały ?

20:25, 05.09.2021 | N.W
Skomentuj
REKLAMA

WAKACJE – co jeśli się nie udały?

W lipcu omówiliśmy temat sytuacji, gdy przed wyjazdem na wakacje musieliśmy je odwołać lub organizator to zrobił.  W tym artykule streszczę prawa podróżnego w sytuacji, gdy wakacje się nam nie udały z przyczyn zależnych od organizatora, przewoźnika lub hotelu, albo gdy oferta znacząco odbiegała od realiów.

Gdy wakacje są w kraju zazwyczaj umiemy sobie poradzić z problemami sami i na miejscu, ale gdy problemy dotyczą wycieczki zagranicznej, należy pamiętać by o nieprawidłowościach w ofercie lub świadczonych usługach turystycznych zawiadomić organizatora imprezy turystycznej (zazwyczaj biuro turystyczne) niezwłocznie, najlepiej od razu w czasie trwania urlopu, np. wobec tzw. „pilota/opiekuna” turystów, należy to jednak zrobić na piśmie, choćby odręcznie i otrzymać od przedstawiciela organizatora imprezy turystycznej potwierdzenie otrzymania reklamacji/skargi, czyli musimy mieć 2 egzemplarze – jeden dla tegoż „pilota/opiekuna”, a drugi dla siebie w celach dowodowych.  W obecnych czasach smartphonów, gdy mamy skrzynki mailowe w telefonie, sytuacja wysłania reklamacji/skargi jest znacznie ułatwiona.   W reklamacji należy opisać zdarzenie, braki w ofercie, stan np. pokoju jeśli jest odmienny od rezerwowanego, datę stwierdzenia nieprawidłowości, czas trwania nieprawidłowości oraz żądanie ich natychmiastowego naprawienia (jeśli to ma jeszcze sens), zamiany pokoju, lub żądanie odszkodowania, także za utracony czas urlopu i wartości wypoczynku.

Organizator imprezy turystycznej może usunąć niezgodności umowne np. co do standardu pokoju, lub może wykonać czynności zastępcze jak np. zapewnienie wycieczki niezwłocznie, ale później siłami innych służb lub w inne miejsce za zgodą  podróżnego, albo np. zmienić hotel na zgodny z tzw. „ilością gwiazdek” i oferowanym standardem, wszystko na własny koszt. Jeżeli jakość świadczeń zastępczych jest niższa od jakości usługi określonej w programie imprezy turystycznej, organizator turystyki przyznaje podróżnemu odpowiednie obniżenie ceny imprezy turystycznej. Podróżny jednak może odrzucić zaproponowane świadczenia zastępcze tylko wtedy, gdy nie są one porównywalne z tym, co zostało uzgodnione w umowie. Jeśli jest porównywalne, ale gorsze, wchodzi w grę obniżenie ceny.  W ostateczności, gdy działania organizatora nadal odbiegają od umowy, podróżny może odstąpić od umowy, bywa to jednak skomplikowane w sytuacji organizacji powrotu do kraju, stąd praktycznie stosuje się prawo do odszkodowania i/lub obniżenia ceny, co zazwyczaj zaspakaja się obniżką ceny – voucherem na kolejną imprezę turystyczną u tego samego organizatora.  Innym zagadnieniem jest jeżeli organizator turystyki nie usunie niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego, to podróżny może dokonać tego sam i wystąpić o zwrot poniesionych, niezbędnych wydatków. Podróżny jednak nie jest zobowiązany do wyznaczenia terminu usunięcia niezgodności lub czynności zastępczych - jeżeli organizator odmówi usunięcia niezgodności.  Oczywiście należy posiadać dokumentację np. zdjęciową, foniczną niewykonanej usługi oraz zachować wszelkie paragony. Osobiście byłam kiedyś w Turcji przed sezonem, i gdy ja leżałam na leżaku, budowlańcy kruszyli piaskowiec  i oklejali nim mur oporowy, używając do tego wszystkiego elektrycznych narzędzi – wrażenia były „super przyjemne”. Czyli w takiej sytuacji podróżnemu przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za poniesione szkody lub krzywdy, których doznał w wyniku niezgodności. Organizator turystyki niezwłocznie wypłaca odszkodowanie lub zadośćuczynienie, lub daje voucher na kolejną wycieczkę lub obniżkę ceny dla niej na co oczywiście podróżny musi się zgodzić.

Podróżnemu jednak nie przysługuje odszkodowanie lub zadośćuczynienie za niezgodność w przypadku, gdy organizator turystyki udowodni, że: 1) winę za niezgodność ponosi podróżny;   2) winę za niezgodność ponosi osoba trzecia, niezwiązana z wykonywaniem usług turystycznych objętych umową, a niezgodności nie dało się przewidzieć lub uniknąć;  3) niezgodność została spowodowana nieuniknionymi i nadzwyczajnymi okolicznościami.

Roszczenia, o których mowa  w niniejszym artykule przedawniają się z upływem 3 lat, z upływem czasu jednak trudniej jest je udowodnić i uzyskać.  Zazwyczaj reklamację zgłasza się w trakcie podróży, a o swoje prawa walczy się po powrocie z urlopu, w czym zawodowi prawnicy mogą pomóc.

radca prawny Magdalena Pauszek

 

(N.W)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%