Mając na uwadze nadchodzący okres zimowy i związane z tym opady śniegu, poddajemy pod rozwagę propozycję przypomnienia mieszkańcom gminy o obowiązkach właścicieli nieruchomości w zakresie odśnieżania zarówno chodników przy posesjach, jak i dachów budynków.Prawo stanowi, że za odgarnięcie śniegu z chodnika przy budynku wielorodzinnym odpowiada jego zarządca, natomiast w przypadku prywatnych posesji, to właściciel ma obowiązek uprzątnąć ten fragment chodnika, który przylega bezpośrednio do jego domu.
Śnieg należy usunąć w sposób zapewniający swobodne poruszanie się po chodniku. Zabronione jest jednak wyrzucanie go na jezdnię.Przepisy określają również w jakich przypadkach odśnieżanie nie należy do właściciela bądź zarządcy budynku. Jeżeli posesję oddziela pas zieleni, właściciel nie ma obowiązku odśnieżania chodnika. Odśnieżanie w takim przypadku należy do gminy.
W przypadkach bardzo obfitych opadów śniegu i zalegania go na dachach budynków, na zarządcach i właścicielach ciążą również obowiązki jego odśnieżania i usuwania lodowych sopli, co wynika z kolei z przepisów prawa budowlanego. Niedopełnienie obowiązków w zakresie odśnieżania może przynieść liczne nieprzyjemne konsekwencje dla zarządcy lub właściciela od mandatu poczynając, a na sprawie sądowej o odszkodowanie, zadośćuczynienie, czy też rentę dla osoby pokrzywdzonej w wyniku wypadku na oblodzonym chodniku kończąc.
Dla naszego wspólnego dobrego i bezpieczeństwa wartym jest więc przypomnienie o zasadach i obowiązkach ciążących w okresie zimowym na właścicielach i zarządcach posesji
Materiał: Straż Gminy Dopiewo
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz