Zamknij

Prawa konsumenta

22:05, 14.12.2021 . Aktualizacja: 22:05, 14.12.2021
Skomentuj

Prawa konsumenta

Każdy człowiek, który nie jest kupującym na swoją firmę, jest konsumentem w transakcjach handlowych, szczególnie życia codziennego i z tego faktu że nie jest specjalistą od spraw sprzedaży i prawnych, został objęty przez państwo i prawo specjalną ochroną.  Oznacza to, że konsument powinien znać chociaż prawa konsumenta, by spokojnie uczestniczyć w obrocie handlowym. Zatem w największym skrócie usystematyzujmy sobie  te kwestie.

Oczywiście są wyłączenia i prawa konsumenta nie stosują się np. do takich powszechnych usług jak usługi medyczne i zdrowotne, socjalne, ale co ważne dostaw żywności transportem do domu, do usług zawieranych poza przedsiębiorstwem sprzedawcy ale nie przekraczających kwoty 50zł. oraz tak specyficznych jak nabywanie nieruchomości. Należy również pamiętać, że jeżeli kurier dostarcza państwu towar którego nie zamawialiście, to nie macie żadnego obowiązku go odebrać ani za niego płacić, bo sprzedawca działa na własne ryzyko, zdaje się stosując metodę marketingową wg zasady zaskoczenia klienta.

Kolejne 2 zasadnicze i podstawowe prawa konsumenta to prawa do zwrotu towaru (w stanie nie noszącym znamion używania) oraz prawo do reklamacji.  Zwrotu towaru, bo np. nie tylko towar okazał się sprzeczny z opisem np. w internecie, ale też dlatego że po prostu przemyśleliście państwo sprawę i uznaliście  że kupiona rzecz nie jest wam potrzebna, inaczej mówiąc „bez podania jakiejkolwiek przyczyny”.

Zwrotu towaru, o ile się da razem z opakowaniem, można dokonać w terminie 14 dni od daty odbioru towaru czy to w sklepie czy to od kuriera. Warunkiem jest jednak wyraźne sformułowanie swojej decyzji o odstąpieniu w liście pocztowym, faksem lub mailem, wysłanym do sprzedawcy. Sprzedawca ma obowiązek też w terminie nie dłuższym niż 14 dni, zwrócić państwu cenę zakupu z kosztami przesyłki ale tymi najtańszymi jakie są stosowane, zatem jeżeli wybrali sobie państwo ponadstandardowy u sprzedawcy sposób dostawy np. przez jakiegoś konkretną firmę dostawczą, to ten koszt przesyłki nie podlega zwrotowi. Zwrotu pieniędzy dokonuje sprzedawca w takiej samej formie w jakiej dokonano płatności.

Zawsze przedsiębiorca zobligowany jest do poinformowania państwa o prawach konsumenta, bądź to w treści umowy, bądź w regulaminie sprzedaży, lub zakładkach, podstronach internetowych sklepu internetowego. Jeżeli jednak takiej informacji nie przedstawił państwu jako kupującym, to prawo do zwrotu towaru wydłuża się do roku po upływie 14 dni od daty odbioru rzeczy przez państwa. Proszę jednak pamiętać, że nie każdy sprzedający jest przedsiębiorcą, co wywołuje automatycznie państwa prawa konsumenckie. Są bowiem sprzedaże, głównie internetowe, gdzie sprzedającym jest osoba prywatna. Niestety są też wyjątki od prawa zwrotu towaru i do takich należy: gdy towar jest zrobiony na zamówienie klienta, gdy sprzedawca poinformował o specyfice sprzedaży i braku przyjmowania zwrotów, towar o krótkim terminie spożycia, i kilka innych wyjątków które opisuje art. 38 ustawy o prawach konsumenta.

Drugim prawem konsumenta jest prawo do reklamacji towaru za tzw. prawnie wady fizyczne lub prawne. Wada fizyczna jest wtedy, gdy towar nie ma właściwości które powinna mieć zważywszy na jej cel użytkowy w umowie oznaczony, nie ma właściwości o których sprzedawca zapewnił np. w opisie towaru, nie nadaje się do celu o którym kupujący został poinformowany, np. wg opisu towaru, no i wtedy gdy rzecz została wydana kupującemu w stanie niezupełnym, niekompletnym. Pamiętajmy jednak , że jeżeli o wadzie wiedzieliśmy to reklamacja nam nie przysługuje.

Ponadto, sprzedawca jest odpowiedzialny tylko za takie wady, które istniały w chwili przekazywania towaru, a kupujący o tym nie wiedział. W ramach tzw. reklamacji, Kupujący składa oświadczenie, w którym deklaruje wolę aby cena została obniżona lub o odstąpieniu od umowy, chyba że sprzedający niezwłocznie wymieni rzecz na wolną od wad. Konsument ma prawo żądać wymiany rzeczy a nie godzić się na usunięcie wady lub na odwrót – decyzja należy do niego. Kupujący jednak nie może odstąpić od umowy jeżeli wada jest nieistotna – a co to znaczy pozostawia się zdrowemu rozsądkowi. W sytuacji gdy rzecz jest zamontowana, kupujący może żądać od sprzedającego demontażu rzeczy na jego koszt. Również zwrot rzeczy czy to celem naprawy czy wymiany, następuje na koszt sprzedawcy.

Szczegółowe zasady reklamacyjne określają przepisy Kodeksu cywilnego od art. 556 do art. 576.

Umowy dotyczące usług finansowych zawierane na odległość wymagają odrębnego omówienia.

 

 

 

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%