Zamknij

Jak przygotować rower do sezonu

21:33, 21.04.2022 . Aktualizacja: 21:33, 21.04.2022
Skomentuj

Jak przygotować rower do sezonu

Rowerzystów możemy podzielić na dwie główne grupy. Pierwszą stanowią rowerzyści całoroczni, którzy niezależnie od panujących warunków atmosferycznych przemierzają kolejne kilometry na swoich jednośladach. Drugą grupę stanowią osoby, które wyciągają swoje rowery dopiero na wiosnę.

W przypadku całorocznych użytkowników jednośladów, kwestia przygotowania roweru do nowego sezonu praktycznie nie występuje. Dbają oni o swój sprzęt na bieżąco serwisując oraz wymieniając zużyte elementy.

W kwestii osób, które jesienią odstawiły rower do garażu sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Jeżeli jednoślad by wyczyszczony oraz zabezpieczony na okres zimy to teraz praktycznie tylko wystarczy dopompować opony i możemy ruszać w trasę.

Jeżeli rower został wstawiony do garażu bez odpowiedniego zabezpieczenia i wyczyszczenia to na wiosnę będziemy musieli przeprowadzić prace serwisowe, które wpłyną na bezpieczeństwo oraz komfort jazdy.

Pierwsze kroki

Na początku przed przystąpieniem do serwisowania powinniśmy starannie umyć oraz wytrzeć rower. Ze szczególnym uwzględnieniem łańcucha oraz zębatek. Jeżeli jeszcze zalegał na nich zeszłoroczny piasek to w trakcie jazdy mógłby powodować on skrzypienie a także, szybsze zużywanie się części.

Serwisowanie łańcucha

Jeżeli nasz łańcuch wyposażony jest w spinkę ułatwiającą szybkie zdejmowanie możemy go zdemontować i odtłuścić przy użyciu benzyny ekstrakcyjnej lub ekologicznego odtłuszczacza. Jeżeli nasz łańcuch nie posiada spinki do demontażu to należy nasączyć szmatkę substancją odtłuszczającą a następnie złapać łańcuch i kręcić pedałami „do tyłu”.

Po wyczyszczeniu i odtłuszczeniu łańcucha kolejnym ważnym elementem jest jego nasmarowanie. Do tego celu najlepiej użyć dedykowanych smarów takich jak: Finish Line, Shimano, Brunox czy Rohloff. Wbrew panującym stereotypom odradzane jest stosowanie tradycyjnego WD-40 oraz innych odrdzewiaczy, które mają bardzo słabe właściwości smarujące. W przypadku WD-40 pod tą nazwą możemy dostać specjalną oliwkę do łańcuch, która jest zupełnie inną substancją niż oryginalny WD-40, który praktycznie jest w każdej skrzynce narzędziowej w domu.

Smarując łańcuch pamiętajmy o zasadzie, że musi on być suchy na zewnątrz a mokry wewnątrz. Dlatego na każde ogniwo nanosimy kroplę smaru a po kilku minutach łańcuch przecieramy szmatką aby na zewnątrz był suchy.

Przy okazji smarowania łańcuch kilka kropel smaru możemy wpuścić również do mechanizmu przerzutek.

Kolejny etap kontrola bezpieczeństwa

Następnym krokiem jaki powinniśmy poczynić to sprawdzenie hamulców oraz ciśnienia w oponach.

O ile dopompowanie kół zajmie chwilę i powinniśmy zrobić to do wartości podanej na bocznej stronie opony (wartości najczęściej wyrażone są w jednostkach PSI lub BAR). Jeżeli koła dopompują do górnej granicy to będę miały mniejszy opór toczenia natomiast będą bardziej wyczuwalne nierówności terenowe. Niższe ciśnienie w oponach to lepsza przyczepność i komfort jazdy, natomiast będziemy musieli włożyć więcej energii w pedałowanie ze względu na większy opór toczenia.

Pamiętajmy, że jeżeli nasza pompka rowerowa nie posiada manometru to zawsze możemy podjechać na stację benzynową i tam użyć stacjonarnej pompki samochodowej, które zawsze posiadają manometr.

Po sprawdzeniu ciśnienia powinniśmy sprawdzić stan hamulców oraz klocków hamulcowych. Jeżeli po regulacji widzimy, że klocki nie stykają się wystarczająco z obręczą lub są mocno starte to najwyższa pora zainwestować kilkanaście złotych i kupić nowy komplet klocków hamulcowych.

Regulując hamulce pamiętajmy, że należy również sprawdzić stan linek hamulcowych oraz pancerzy. Uszkodzona linka bądź brudna i nienasmarowana może dawać mylne wrażenie, że hamulce źle funkcjonują.

Regulacja przerzutek i dokręcenie śrub

Na końcu powinniśmy wyregulować przerzutki oraz dokręcić wszystkie śruby w rowerze szczególnie istotne są śruby na kierownicy oraz zaciski na kołach, które bezpośrednio odpowiadają za nasze bezpieczeństwo.

Pamiętajmy, że sprawny i bezpieczny rower to gwarancja przyjemnej jazdy oraz komfort użytkowania.

 

 

A jeżeli się na tym nie znamy?

W takiej sytuacji najlepiej skorzystać z porady profesjonalistów i oddać rower do serwisu stacjonarnego. Coraz częściej można spotkać ogłoszenia fachowców, którzy przyjadą do nas do domu z pełnym wyposażeniem serwisowym i na miejscu nam naprawią rower.

Tekst: Michał Nowak

 

 

 

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%