W lutym tego roku okoliczni mieszkańcy wywalczyli ograniczenie godzin rozładunku na rampie w Palędziu. Zrobiło się znacznie ciszej wczesnym rankiem, wieczorami i co najważniejsze - w weekendy.
8 czerwca jednak, bez ostrzeżenia, przywrócono stare godziny rozładunku i znów jest hałas na dwie wsie.
W sobotę 8 czerwca mieszkańców okolic rampy kolejowej w Palędziu obudził hałas z rampy. Przez ostatnie miesiące była cisza. W weekendy rampa była nieczynna. Wezwano więc policję i wszelkie możliwe służby. Okazało się, że PKP PLK zmieniło cichaczem zasady rozładunku na rampie i znów wolno hałasować od godz. 6.00 rano.
Mieszkańcy jednak nie zamierzają takiej sytuacji bezczynnie się przyglądać.
Sprawą zajmuje się tak jak poprzednio „Ruch Społeczny "Wspólnota" wobec hałasu z rampy kolejowej w Palędziu”. Można podpisać petycję ws. ograniczenia rozładunków na rampie w Palędziu.
Szanowni Państwo,
my, niżej podpisani mieszkańcy Gminy Dopiewo, w szczególności Dąbrówki, Palędzia, mając na uwadze przepisy Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, działając w interesie publicznym, wnosimy o wprowadzenie i przestrzeganie dodatkowych warunków dotyczących zakresu udostępniania punktu ładunkowego/rampy w Palędziu w Regulaminie dostępu do obiektów infrastruktury usługowej zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w załączniku 5.1. "Tory ładunkowe – szczegółowe dane techniczne" proponujemy następujące zmiany:
● Punkt ładunkowy nieczynny w godz. 18:00 - 08:00.
● Zakaz za/wyładunku towarów w sposób powodujący przekroczenie normy hałasu oraz generowanie uciążliwych zapachów.
● Punkt ładunkowy nieczynny w soboty, niedziele i święta.
● Wygaszanie lokomotywy na czas prowadzenia rozładunku i postoju.Uzasadnienie
Dodatkowe warunki, o które wnosimy, były już raz wprowadzone w lutym 2024 roku przez Biuro Sprzedaży Centrali spółki w Warszawie. Ich ponowna zmiana, pogarszająca warunki i komfort mieszkańców, jest krzywdząca i niezrozumiała, biorąc pod uwagę uciążliwe emisje generowane przez punkt ładunkowy gdzie nie zastosowano żadnych ograniczeń ani obiektów odbijających fale akustyczne.
W bezpośrednim otoczeniu rampy przeładunkowej w Palędziu znajdują się tereny mieszkalne.
Badania hałasu, przeprowadzone przez firmę Przedsiębiorstwo Usług Ochrony Środowiska „ATTMA” Sp. z o.o. z Batorowa na zlecenie Urzędu Gminy Dopiewo, wykazały przekroczenie dopuszczalnych norm hałasu o 3,9 dB dla terenów mieszkalnych w porze dziennej w miejscowości Palędzie i zbliżone do maksymalnych norm w miejscowości Dąbrówka. Dodatkowe kontrole emisji hałasu przeprowadził Wojewódzki Inspektorat
Ochrony Środowiska w następujących terminach:
● 4 grudnia 2018 r. – przekroczenie norm hałasu w dwóch punktach pomiarowych odpowiednio o 4,4 dB oraz 2,7 dB.
● 21 grudnia 2020 r. – przekroczenie norm hałasu w jednym z punktów aż o 6,9 dB.
● 28 lutego 2022 r. – przekroczenie norm hałasu w jednym z punktów o 4,2 dB.Na zlecenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. zostały wykonane również pomiary emisji hałasu do środowiska, których wynikiem jest jednoznaczne przekroczenia dopuszczalnych norm o których z kolei poinformował tutejszy Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska.
Niezależnie od powyższego, wskazujemy, że regulamin funkcjonowania rampy, przyjęty przez samą Spółkę, jest notorycznie łamany. Ponadto na lokalizacji punktu ładunkowego pojawia się autocysterna, która przeprowadza tankowania lokomotywy na terenie do tego nieprzeznaczonym. Punkt ładunkowy generuje nie tylko hałas, ale także duże pylenie, na które skarżą się mieszkańcy, oraz emisję spalin z pracującej podczas rozładunku lokomotywy.
W punkcie ładunkowym brak obiektów odbijających fale akustyczne dodatkowo wzmaga hałas. Zabudowa mieszkalna znajduje się w sąsiedztwie rampy i stale się rozbudowuje.
Wprowadzenie na stałe ograniczeń pracy punktu ładunkowego wpłynie pozytywnie na komfort życia setek mieszkańców Dąbrówki i Palędzia. Rozładunki towarów uciążliwych mogą odbywać się na innych rampach przeładunkowych, których nie brakuje w okolicach Poznania. Podmioty prowadzące rozładunki na rampie kolejowej w Palędziu mogą korzystać z nowej lokalizacji na Franowie, znajdującej się na obszarze przemysłowym. Plany związane z modernizacją linii kolejowej Poznań-Kunowice, przewidziane na kolejne lata, uwzględniają przeniesienie punktu ładunkowego w inne miejsce, do tego czasu konieczne są działania zaradcze, bo sytuacja jest nie do zniesienia i nie możemy czekać.Ustawa o transporcie kolejowym w rozdziale 4 art. 17 wskazuje, że zarządcy i przewoźnicy kolejowi oraz użytkownicy bocznic kolejowych są zobowiązani spełniać warunki techniczne i organizacyjne zapewniające ochronę przeciwpożarową i ochronę środowiska. Na ten moment przewoźnicy ani zarządca tego terenu nie zadbali o zapewnienie wymaganej ochrony, którą mieszkańcy monitorują i przekazują do władz PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Nadmieniamy, że opisywane w niniejszym piśmie działania stanowią ponadto niewątpliwie także naruszenie przepisów Kodeksu cywilnego, w szczególności poprzez nadużycie prawa własności przez nadmiarowe immisje oraz naruszenie dóbr osobistych okolicznych mieszkańców.
Ze względu na wagę sprawy dla setek okolicznych mieszkańców prosimy o przedstawienie naszej sprawy Zarządowi oraz Radzie Nadzorczej i przychylne rozpatrzenie naszego apelu.
Z poważaniem,
Rafał Mikołajczyk i Tomasz RatajczakPrzedstawiciele: Ruch Społeczny "Wspólnota" wobec hałasu z rampy kolejowej w Palędziu
https://www.facebook.com/RSwspolnotaDo wiadomości:
Rada Nadzorcza PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Minister Infrastruktury
Minister Klimatu i Środowiska
Marszałek Województwa Wielkopolskiego
Wójt Gminy Dopiewo
Redakcja Głos Wielkopolski
Redakcja Gazeta Wyborcza
LINK do formularza aby podpisać petycję
Jednocześnie zostanie złożony wniosek/ skarga do Wójta Gminy Dopiewo.
Szykowany jest także pozew zbiorowy do sądu.
***
Jako Puls Gminy także zapytałam PKP PLK S.A. co skłoniło ich do zmiany decyzji i czy mają świadomość, że mocno w ten sposób utrudniają ludziom życie. Nie otrzymałam żadnej odpowiedzi.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz